fbpx
TEKST MORTEN BRANDT FOTO ANDREAS LINDLAHR #584

TEST: Oyster 495

Bluewater-krydser i verdensklasse

Det engelske Oyster-værft er med fyldte ordrebøger og sejren i European Yacht of the Year i luksusklassen definitivt tilbage på toppen efter konkursen i 2018. Vinderbåden Oyster 495 er en drøm af en langtursbåd, hvor der er tænkt over alt og hvor håndværket er upåklageligt, hvilket den også skal være med en pris på 18.000.000 kr.


Oyster 495 eksemplificerer på mange måder den succesfulde genrejsning, værftet har været igennem. Samtidig er båden den første båd produceret 100% efter værftets nye ejer (siden 2018, mere om det senere) Richard Hadidas hoved. Faktisk var hans vision, da han overtog værftet, at åbne markedet ved at lave en båd, der henvendte sig til en ny kundegruppe. Ud af de første 20 solgte 495ere var kun to af dem solgt til eksisterende kunder, hvilket dermed indfrier denne ambition og lover godt for fremtiden. Den byder fortsat på de klassiske Oyster-dyder som de vertikale skrogvinduer, forskellige niveauer om læ, høj rorsmand-position og centercockpit.

Samtidig er den en sværvægter med sine 21 ton. Det til trods sejlede den overraskende godt i let luft på under 6 knobs vind, da Bådmagasinet testede båden ud for Port Ginesta øst for Barcelona. Også i mere luft (op til 18 knob) var båden på sin egen måde overbevisende.

Det siger sig selv, at vægten sætter sit præg på, hvordan en båd sejler, og bådene fra Oyster er tunge, de er ikke lavet til at sejle hurtigt. Det er ikke en del af designbrief’et, båden skal give sejloplevelser, der indebærer planing og den forbundethed mellem havet og vinden og menneskene om bord, som nogle søger. På en Oyster 495 er fornemmelsen mere, at man er om bord på en supertanker end på en sejlbåd. De adstadige duvende bevægelser i søerne, hvor små krabsøer ikke kan mærkes, de er helt ligegyldige, i stedet fornemmer man den større dønning langsomt op og ned som en slags havets åndedræt, hvilket også er en fornemmelse, der kan noget.
Powered up på kryds. Båden vil gerne frem, når den bliver sejlet lidt lavt. Jo mere vind des bedre, ikke mindst på kryds med fok.

Sådan sejlede den
Det er ikke en båd, der går højt til vinden. I den lette luft valgte vi som nævnt at gå med code 0 med 106 graders vindvinkel. I 5,6 knob vind sejlede vi 5,4 knob efter at have accelereret over flere minutter. 5,4 knob i 5,6 knobs vind må siges at være overraskende godt selv på halvvind for en 21 tons tung båd. Senere på ugen i 18 knobs vind var European Yacht of the Year kollegerne i stand til at sejle 8,1 knob med 45 grader til vinden og tæt på 10 knob med slæk på skøderne.

Slæk på skøderne er bådens sigte, når det handler om sejlegenskaber. Den holder en stabil hastighed, der gør en tur over Atlanten, eller et andet ocean, til en overkommelig opgave, der kan gøres inden for en overskue-lig tidsramme, samtidig med at skipper og gaster nyder godt af et højt komfortniveau.

Kulfibermast for 1.500.000 kr.
En del af denne komfort er også boathandlingen generelt. Som Oyster 495’s største konkurrent, Hallberg-Rassy, er båden udstyret med masser af trykknap-teknologi så alle sejl, motorer, bovpropeller samt funktionaliteterne til styring af sejl og rig håndteres fra de to rat-consoller midtskibs. Mens vi er på dækket, er det værd at nævne, at testbåden, og en stor del af de solgte 20 både, er udstyret med en Selden rullemast og bom i kulfiber med tilhørende hydraulisk styring af trim og hal på f.eks. kickenstrap og bag-stag. Tillægsprisen for dette er den nette som af 200.000 euro svarende til cirka 1.500.000 kr.

Testbåden var udstyret med en kulfiber rullemast og bom. En ekstrainvestering på 200.000 euro.

Om læ
Om læ er båden udført med håndværk, som sjældent ses i moderne produktionsbåde. Det hele fremstår gennemtænkt og veludført, hvilket, kære læsere, I forhåbentlig kan se på billederne. Her vil jeg fremhæve de, efter min mening, mest succesfulde løsninger, som man finder på båden.

Skrogets struktur er massiv glasfiber/vinylester i den del af forskibet, der hamrer pæle, samt undervandsskrog omkring køl og motor. Derudover er undervandsskroget 25 mm cell core skum med indlagt uni-direktionel kulfiber. Et lignede setup findes i dækkonstruktionen. Båden er samlet, så den er komplet knirkefri om læ under sejlads og generelt meget støjsvag også under motorsejlads.

Tanke centreret under dørk
Ved at hæve dørken i salonen har man fundet plads til 600 liter vandtanke, 800 liter dieseltanke og en batteribank på 800 amp/H. Det betyder, at man får centreret en del af vægten bedst muligt. Pantryet er også værd at fremhæve. Placeret i bådens bagbordsside halvvejs under centercockpittet. Det er U-formet med en ergonomi, så det vil være perfekt til sikker madlavning under sejlads. Samtidig er det en integreret del af salonen, hvor man som ”chef” vil være i kontakt med hvem, der måtte opholde sig her, når båden er i havn eller for anker. Endelig er placeringen under cockpittet perfekt, når der langes five o’clock drinks ud gennem et af vinduerne, der ud over at give lys også sikrer udluftningen.

Endelig er der agterkahytten med Oysters signatur, de tre vertikale skrogvinduer i hver side. Designet, hvor man kigger ud mod horisonten, formidler en tæt samhørighed med havet, når man ligger på den brede komfortable dobbeltseng, i hvertfald når båden ikke krænger.

For de fleste sejlere vil det være en drøm at vågne op i den overdådige køje et sted i Caribien. Kigge ud af skrogvinduerne og føle sig et med naturen. Gå i bad i det store baderum i forbindelse med agterkahytten. Eller gå på dæk for at hoppe i vandet fra den aktuatorstyrede badeplatform.


Tabte kølen og gik konkurs
Oyster var for få år siden i store økonomiske vanskeligheder. Faktisk så store, at værftet i 2018 gik konkurs. Forud var gået en periode på tre år, hvor det konstant gik fra slemt til værre.

Det startede da Oyster 825’eren Polina Star III tabte kølen og sank på få minutter ud for Alicante på den spanske middelhavskyst, de fem ombordværende blev heldigvis reddet af en fisker efter få timer. Først forsøgte værftet at tillægge ejeren og besætningen skylden for forliset, men siden viste det sig, at der var alvorlige strukturelle problemer i strukturen omkring kølen. Det kom imidlertid først frem efter milliardær Richard Hadida havde overtaget værftet senere i 2018. Efter års tilbagegang med et fald i salget på over 30%, gik det nu fremad med blandt andet reorganiseret ledelse og produktion.

Entry level til 18.000.000?
Det er svært at forstå, at en sejlbåd, der koster 18 millioner danske kroner karakteriseres som en ”entry level båd”, der henvender sig til det ”yngre segment”.

Men man må give designer Rob Humpfrey og Oysters marketingteam, at de har sigtet efter noget, som de har ramt rent. For eksempel ved at flytte den 74-årige Formel 1 og tv-personlighed Eddie Jordan fra sin bestyrelsespost til positionen som frontfigur i markedsføringen af værftets ”nye baby”. Han er 100% rock and roll’er, hvilket måske fremgår af udsmykningen på bådens fribord og interiør. Når han ikke spiller trommer med sit band til Oysters events, hvor han i øvrigt selv deltager i kapsejladserne, er han på YouTube, hvor han fortæller om Oyster og især den nye båd 495eren Tortugas specielle egenskaber. Ligeledes har værftet tilknyttet OL-guldvinder og tv-personlighed, Shirly Robertson, som konsulent, der skal ”sikre bådens sejlegenskaber”. Yderligere skriver den tidligere Yachting World-journalist, Matthew Shenan, om bådens kvaliteter i Oysters egne medier.

Trods min slet skjulte skepsis taler tallene deres eget utvetydige sprog: Over 20 solgte både et år efter den første båd ramte det algegrønne vand ud for Southampton, hvor værftet har hjemme. Og kun to af dem var allerede kunder i butikken – well done og stort tillykke!


Konklusion
Oyster 495 er en succeshistorie – fra konkurs til fyldte ordrebøger og udsolgt flere år frem. De gør det meste til perfektion med den nye båd. Den vil være oplagt for et par eller en familie, der ønsker at sejle jorden rundt på første klasse. Oyster er kendte for deres jorden rundt-event, hvilket man naturligvis kan blive en del af som ejer, hvis man skulle ønske det.

Ligeledes har Oyster-ejere fordel af den berømte world wide service, der angiveligt finder vej til selv de fjerneste egne på kloden, hvis en båd skulle volde problemer.

Men hvorfor ser man ikke Oyster-både i Skaninavien? Oyster 495 stikker kun 2,3 m, hvilket er perfekt til sejlads i Danmark. Der er mindst to svar på dette spørgsmål. Det ene er, at den krydser for dårligt. I Skandinavien har man brug for at kunne gå højt, når man vil lægge en ø op eller holde fri af et skær. Og hvis man ikke kan, har man brug for at kunne smide en vending ind hurtigt, hvilket 21+ ton ikke fordrer.

Båden er som nævnt lavet til ocean-krydsninger. Sejlads drevet af trade winds med slæk på skøderne eller som en live on-board båd i f.eks. Middelhavet.

Den anden del af svaret er, at selvom Oyster 495 er den mindste båd i Oyster-flåden, så er den fortsat en stor båd i skandinavisk sammenhæng med sine 16,1 m LOA og 4, 77 m i bredden. Og så er vi fremme ved prisskiltet på 18 mio. kroner. Det holder de fleste danskere på afstand – til sammenligning kan man for de samme penge få to stk. X-Yachts X4.9 og så stadig have 1,5 mio. kroner tilovers at snolde for.
Der er trods skøder på dæk god plads, når man går rundt på det. Bemærk de vertikale skrogvinduer og agterspejlet, hvor platform og badetrappen er slået ind til flush.

SPECIFIKATIONER OYSTER 495
Længde 16,1 m Bredde 4,77 m Dybdegang 2,28 m Vægt 21 ton Kølvægt 6,6 ton 
Sejlareal kryds 120 m2 Motor Yanmar 110 hk Dieseltank 800 l Vandtank 600 l 
Design Humphreys Yacht Design 
Pris basis 13.543.766 kr. Pris testbåd (inkl. kulfibermast) 18.419.522 kr. 

Båd 584

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.