TEKST FLEMMING THOMSEN FOTO REE MEDIA, STOLENBOATS.DK

Kend dit grej

Færre både bliver stjålet Færre både bliver stjålet i Danmark

Tal fra Danmarks Statistik tyder på, at bådtyverier har været faldende siden 90’erne.


Foto fra 2017, da man fandt 38 bådmotorer i Litauen – de fleste var stjålet i Sverige. Foto fra 2017, da man fandt 38 bådmotorer i Litauen – de fleste var stjålet i Sverige. Værdien anslået til 3,5 mio. SEK. Foto: polisen.se.

Hver eneste måned bliver der anmeldt stjålne både i Danmark. Men over de seneste tredive år er antallet af bådrelaterede tyverier faldet. Det viser tal fra Danmarks Statistik, dog med det forbehold, at de statistiske tal er samlet i en overordnet opgørelse, der hedder ”skib, båd og fly”.Eksempelvis blev der i året 1990 registreret 1172 tilfælde i kategorien ”tyveri og brugs-tyveri af skib, båd og fly”, som i 2019 var faldet til 283 tilfælde. En mere specificeret kategori findes ikke, men det indikerer udviklingen af bådrelaterede tyverier herhjemme”

Noget af forklaringen kan være, at det standardiserede ISO 10087 skrognummer-system, som blev indført i 1998, gjorde det lettere at efterlyse og identificere stjålne både. Endvidere har vi fået et tættere samarbejde mellem forsikringsselskaberne, ligesom der over årene er kommet mere fokus på båd-tyverier i medierne. Der har bl.a. været bragt to indslag i Station 2, hvoraf det tydeligt fremgik, at det ikke er uden risiko at stjæle både,” siger stifter og daglig leder hos Båd-bogen, som driver efterlysningshjemmesiden Stolenboats.dk, Tim Jørgensen.I årevis har han via sit arbejde haft fingeren på pulsen i forhold til udbredelsen af bådrelaterede tyverier.

Tim Jørgensen anslår, at forsikringsselskaberne i Danmark mod-tager op mod tusind tyverianmeldelser om året, mens kun et par hundrede af anmeldelserne er større tyverier, som samtidig er de sager, der ofte lander på hans bord.

”Vores hjemmeside Stolenboats.dk giver naturligvis ikke det fulde billede, for vi viser kun tyverier af en vis værdi – normalt over 50.000 kr., og hvor der er oplyst et korrekt skrog-nummer at basere efterlysningen på. Men med det forbehold er anmeldelserne faldet jævnt de seneste mange år,” siger Tim Jørgensen.


”Samarbejdet i branchen har også haft sin effekt. Vi efterlyser bådene gennem Stolenboats og til tider på de sociale medier,” siger Gert Toft, adm. direktør i Pantaenius Danmark.

Flere danske lystbådehavne har gjort det sværere for tyvene at køre væk med både og bådmotorer ved at sætte automatiske pullerter op som her.

Nyt mønster af tyverier
Omkring årtusindeskiftet var vi Danmark plaget af organiserede tyvebander fra Øst-europa, siden er billedet vendt.”Næsten halvdelen af de både, der forsvinder i dag dukker op igen. Det er mere hjemlige drengebander, der står bag især tyverier af speedbåde. Det kommer i bølger, vil jeg sige. Når det gælder påhængsmotorer er antallet af tyverier også faldet. Et godt samarbejde mellem forsikringsselskaber, Stolenboats og myndighederne har været medvirkende, lige som fokus på området får bådejerne til i højere grad at tage deres forholdsregler,” siger Tim Jørgensen.Hos det globale forsikringsselskab Pantae-nius, der har flere end 100.000 forsikrede kunder, siger adm. direktør i den danske afdeling,

Gert Toft:”Vi er inde i et stabilt lavt niveau, som muligvis endda er faldende. Umiddelbart kan jeg ikke sætte en finger på årsagen, men mit gæt vil være, at der informeres bedre om, hvordan vi skal passe på vores både, og at der er kommet mere tilsyn på havnene.Hvis nogle skulle være i tvivl, så er det motorbåde og udenbordsmotorer, der primært har tyvenes opmærksomhed. Det er yderst sjældent, at vi ser en sejlbåd forsvinde helt. Vi har dog haft et tilfælde i Middelhavet for nylig. Det var en 50 fod yacht, der forsvandt fra Grækenland. Den var på vej til Italien, men endte på klipperne med 56 flygtningen om bord,” siger Gert Toft.

Her kan du efterlyse din båd
Ud over hjemmesiden Stoleboats.dk, er der også en Facebook-gruppe, hvor man kan efterlyse båd eller bådmotor.”Der er stille lige nu. Men ellers kommer der nye opslag næsten hver uge, hvor folk har fået stjålet deres båd, udstyr i både og måske det mest almindelige, deres påhængsmotor. Vi har kørt vores Facebook-gruppe i fire år nu, og vi har haft 15-20 gode oplevelser, hvor vores oplysninger om et tyveri er ført til, at ejeren har fået sin båd eller bådudstyr tilbage,” siger Jesper Nielsen, der er administrator sammen med Pia Pedersen for Facebookgruppen: Efterlysninger af både og udstyr.

Med videresalg for øje
Hvis man løber presseklip igennem fra de seneste fem-seks år, så er der stadig tyve, som mener, at det bedste sted at afhænde de stjålne bådmotorer er at annoncere dem til salg i Den blå Avis.If. Fritidsfiskerforbundet var to mænd og en kvinde i tyverne sidste forår i 2019 i færd med at sælge et halvt hundrede påhængsmotorer gennem avisen – motorerne var stjålet over længere tid i Nordjylland, Fyn og på Sjælland. Det varede ikke længe før tidligere bådejere kunne genkende deres bådmotorer i annoncerne og fik politiet til at rykke ud. Trioen blev arresteret, og retten i Hjørring gav en af de unge mænd, som var straffet før, et års ubetinget fængsel. Den anden unge mand fik et års betinget fængsel, og kvinden fik 40 dages betinget fængsel.

Brugstyverier – hvor tyvene typisk stjæler en vandscooter eller en motorbåd og racer rundt til den løber tør for brændstof fore-kommer stadig, men både hos Pantaenius og hos Stolenboats peger man på, at de fleste bådmotorer og en del motorbåde sendes ud af landet med videresalg for øje. I tabellen fra Danmarks Statistik skelnes der netop mellem de to former for tyverier: Tyveri af skib/båd/fly – og Brugstyveri af skib/båd/fly. Tallene for videresalgstyverier er flere gange større end brugstyverierne.

Sådan passer du på din båd
Stolenboats opfordrer bådejere til, som noget af det vigtigste, at registrere deres både med korrekt skrognummer og motor-serienummer. Numrene skal læses af på selve båden og motoren, idet der meget ofte er fejl i slutsedler, forsikringspolice mv. Det er en god idé at tage fotos af numrene. Stolenboats.dk

Mange tyverier i Sverige
I 2019 blev der stjålet 2270 bådmotorer i Sverige til en samlet værdi af 250 mio. SEK. I en tre måneders periode over juli, august og september 2020 blev der stjålet 559 bådmotorer, 465 både og 836 andre tyverier fra både. Kilde: BRÅ

Båd 568

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.