fbpx
 Tekst MORTEN BRANDT FOTO NICOLAS COSEDIS #580

Nye konturer i bådmarkedet

Efter de overophedede corona-år har der indfundet sig en “new normal” inden for køb og salg af nye og brugte både. Mens producenter og forhandlere af mindre både oplever en massiv ordrenedgang, mærker værfterne, at der fortsat er efterspørgsel og salg i de større både.


Coronaen tvang verdens borgere til at ændre adfærd. Det betød blandt meget andet nye ferievaner. Rejser til metropoler med menneskemylder eller overbefolkede strande blev udskiftet med “boble-ferie” med familie og få udvalgte venner, hvor borgerne isolerede sig i sommerhuse eller endnu bedre på ens egen lille ø – en båd.

Henrik Jørgensen fra Tempo Bådsalg fortæller:
”Da coronaen ramte, rebede vi sejlene og gjorde os klar til endnu et stormvejr for bådebranchen, men der gik kun 14 dage, før vores to bedste år i branchen tog fart.”

Og det samme skete for resten af Europas forhandlere og bådeværfter, hvilket Bådmagasinet berettede om sidste efterår, hvor alle producenter stor som lille i European Yacht of the Year-konkurrencen fortalte om propfyldte ordrebøger. Enkelte af de franske værfter som Pogo og JPK havde dengang to til tre års leveringstid.

Tiderne skifter
I vinter begyndte de første nyheder om værfter uden ordretilgang at dukke op. Det var og er især producenter af mindre både under 30 fod, der nu mærker konsekvenserne af en genåbnet verden.

Producenter som for eksempel franske Liteboat, der laver specielle både, der kun sejler med sejl eller ros med årer, og svenske Ryds, som producerer mindre motorbåde, oplevede, at ordretilgangen gik i nul.

Interessen kom tilbage
Også brugtbådsmarkedet er forandret. Per Krabbe, der driver portalen scanboat.com, forklarer:
”Det vi ser nu er, at en del af det, der kom ud at sejle i coronatiden, nu kommer tilbage i markedet, så antallet af både til salg stiger, og brokerne oplever fremgang. Der er en svag tendens til, at interessen for motorbåde er svagt faldende over for sejlbåde.”

Han fortæller også, at interessen for både er intakt:
”Lige nu fra juli og ind i august oplever vi samme interesse som under corona. Dengang steg interessen med 25-30% sammenlignet med før corona. I foråret i år var interessen dog lidt lavere end de foregående år.”

Slut med oversolgte både
Hos de større forhandlere herhjemme er brugte både også en vigtig del af forretningen. Og her genkender man billedet. Henrik Reese fra Reese Marin forklarer:
”Under corona var der en del brugte både, der blev oversolgt. Det sker ikke mere. På den måde har markedet normaliseret sig. Men det er endnu ikke som før corona, det betyder, at brugte både, der er yngre end 2004 fortsat sælges til rigtig gode priser. Til gengæld er der markante fald på de ældre både.”

Betragtningen om oversolgte både kan Michael Floor fra Floor Marine i Randers tilslutte sig. Han mener dog, at det er svært at sætte et specifikt årstal på, hvornår en brugtbåd ryger gennem markedet.

”Vi ser ikke handler på brugte både, der ligger over markedsprisen. Men både ældre end 2004 kan dog sælges – forleden fik jeg en Bavaria ind fra 2002, som blev solgt på en uge til en god pris.”

"Da coronaen ramte, rebede vi sejlene og gjorde os klar til endnu et stormvejr for bådebranchen, men der gik kun 14 dage, før vores to bedste år i branchentog fart."
Henrik Jørgensen fra Tempo bådsalg

Fyldte lagre = købers marked
Den store efterspørgsel og salget, der var under coronaen, gjorde, at mange forhandlere af især de mindre motorbåde købte både hjem til lager. Men kundegruppen til denne type både har vist sig at være flygtig. Nu hvor verden igen er åben, har disse kunder fået smagen for ferie andre steder end ved de danske farvande tilbage.

Dermed er efterspørgslen på disse produkter væk. Og samtidig med at forhandlerne har købt både, der nu står på lager, kommer bådene købt under coronaen ud på brugtbådsmarkedet. Dermed stopper ordretilgangen til producenterne, og markedet kan nu betragtes som købers marked.

Kæmpe interesse fra USA
Danmarks mest kendte producenter af sejlbåde Quorning Boats og X-Yachts er langt fra det flygtige småbådsmarked.

”Bådsalget er bremset op forstået på den måde, at vi ikke sælger så meget, som vi gjorde i 2020 og i 2021. Når det er sagt, så er vi i gang med at sælge til levering i 2024,” fortæller Jens Quorning, der ejer værftet, som producerer de efterspurgte Dragonfly-trimaraner.

Han fremhæver, at virksomheden med et nicheprodukt altid har været tvunget til at operere med hele verden som marked. Dermed er de altid til stede et sted på jorden, hvor der er højsæson. Betragtningen skal ses i forhold til især lokale forhandlere i Nordeuropa, hvor sæsonen i runde tal varer fem måneder fra maj til og med september. Han fortæller også, at virksomheden lige nu oplever en kæmpe interesse fra USA, hvorfor man har valgt at styrke indsatsen i Guds eget land.

”Vi ved ærligt ikke helt hvorfor, men vi kan se, at 40% af trafikken på vores hjemme-side kommer fra USA. Sammenholdt med, at der er krig i Ukraine vurderer vi, at det giver mening at satse på det amerikanske marked nu,” siger han.


Ser ikke et sort hul
”Tempoet er gået ned, men det gik også usandsynligt stærkt,” siger Kræn Nielsen, administrerende direktør hos X-Yachts og fortsætter: ”Vi har stor efterspørgsel på vores største både og mindre på de mindre.”

En mindre båd hos X-Yachts er båden X 4.0, som er 12,09 m lang. Ved en bestilling i dag, medio august, kan båden leveres til sommeren 2023.

Han fortæller, at X-Yachts har været dygtige og heldige med at have forsyningssikkerhed, så de stort set kan levere til tiden. Enkelte både er dog blevet leveret med fire måneders forsinkelse. Til sammenligning kan der gå helt frem til 2024-sæsonen, før Hansen Group først leverer både fra deres sejlbådsprogram.

”Salget og efterspørgslen er gået lidt ned, men vi kigger ikke ind i et sort hul, slet ikke, det er vi langt fra,” siger Kræn Nielsen fra X-Yachts. 

  • VÆRD AT OVERVEJE
    • Tjek, hvor langt der er til nærmeste havneplads
    • Er du i markedet for mindre motorbåde, kan du gøre et godt køb
    • Både ældre end 2002-2004 skal have en markant lavere pris en yngre både
    • Tjek værfternes leveringstid, hvis du køber ny båd
    • Køber du motorbåd så tjek brændstof-forbruget

BÅD 580

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.