fbpx
Tekst MORTEN BRANDT FOTO ANDREAS LINDLAHR // EYOTY #580

Den bedste der ikke vandt 

J/boats gør sig oftest bemærket for deres kapsejladsbåde med performancecruisere, der har mere fokus på performance end på cruising. På J/45 prøver man at have hovedvægten på cruising, og missionen lykkes til perfektion – næsten.


Når du kommer om bord på J/45, er du i tvivl om, om du ”kun” er om bord på en 45 fods båd. For den føles snarere som en 48-50 fods båd. J/Boats signatur er velsejlende både kombineret med kvalitet i design, materialer og håndværk fra mast til køl. Ofte har deres både være udstyret med innovative løsninger, og de har vist en evne til at levere klassebåde med gennemslagskraft over hele jorden som J/80 og J/70.

Med J/45 går de ind i et marked, der er utroligt attraktivt. Der er et kæmpestort publikum til både omkring de 45 fod. Det ved værfter som konkurrenterne fra X-Yachts, Grand Soleil og Solaris, der alle ihærdigt forsøger at ramme den perfekte kombination af performer og cruiser. Ikke alle når i mål.

Konservativ allrounder
J/Boats bud på denne kombination er i bund og grund at bygge en konservativ allrounder. En båd hvor designeren ikke har ladet sig rive med af mode-tendenser som chines, skrogstabilitet og dobbeltror. J/45 er 4,25 m bred, men modsat andre værfter er det kun på bådens midterste punkt, Bmax, at den måler denne bredde. I hækken og i stævnen er den væsentlig smallere, hvilket bidrager til det traditionelle look og giver en del af forklaringen på, at den kan nøjes med enkelt ror. En anden væsentlig forklaring er, at roret er flyttet langt ind under båden.

Det betyder omvendt, at båden har mindre volumen om læ end sammenlignelige både. For selvom båden også har lavere fribord end konkurrenterne, er der imponerende to meter ståhøjde i salonen, som virker lys og imødekommende og rummelig – der sidder f.eks. let seks personer til spisning om salonbordet.

Når båden ikke henter stabilitet fra skroget kommer den fra kølen, hvor der ligger 4,2 ton ud af den samlede vægt på ti ton. Skrogfaconen er rund og dyb sammenlignet med f.eks. Pogo 44, der befinder sig i den modsatte ende af performancecruiser-markedet og har en flad bund og den maksimale bredde ført både langt frem og helt tilbage agter.

Der ligger tre års udviklingsarbejde bag J/45, hvor der især har været fokus på at skabe en cruiser med fuld J/Boats-DNA.


Gå ikke på væggene
Noget af det, vi er vilde med, er netop forskellen mellem J/45 og de mere performance-orienterede både som Pogo 44 og JPK 38, men også cruisingbåde som Bavaria 42 og Beneteau Oceanis 46, der alle har det fællestræk, at skrogstabiliteten spiller en nøglerolle. For J/45 krænger mindre end disse både. Den har ikke brug for at krænge 20-30 grader for at sejle godt. Det betyder, at det er lettere at bevæge sig rundt på båden under sejlads. Man slipper for at skulle ”gå på væggene”, hvis man skal hente noget nede om læ. Man kan simpelthen gå på dørken – helt naturligt.

Det samme gør sig gældende i det 4,25 m brede cockpit. Også her kan man færdes nogenlunde normalt under sejlads. I skrogstabilitetbådene må man planlægge, hvordan man skal bevæge sig fra A til B for ikke at falde de fire til fem meter fra luv til læ, når man skal ned for at trimme forsejlet.

Det elsker vi

Så ja, vi elsker, undtagelsesvis, det konventionelle, især når det kombineres med den upåklagelige byggekvalitet, som altid kendetegner J/Boats, som gør dem stive og effektive under sejlads, og som giver trimmere og rorsmand overordenlig god feedback. Og så elsker vi, at rodrig er standard, at hele båden er bygget med vakuum infusion, det generøse cockpitlayout med de fire 50 tommer Harken-spil, hydraulikken på hækstag og kickenstrap, muligheden for montering af stagsejl i et tjekket Karver haliard lock setup, at den overlappende genoa er standard.

Også som læ er enkle design med den høje finish en fornøjelse at se på og at røre ved. Dertil er alt funktionelt og ergonomisk rigtigt placeret fra dæks- og cockpitlayout til pantry, navigationspladsen og bade- toiletrum samt de mange håndlister og gribemuligheder om læ og på dæk.


Hvem er køberne?
Hvem henvender en J/45 sig til? Sammenligner man båden med et møbel, vil det komme tæt på modernistiske klassikere fra Børge Mogensen. Funktionel, enkelt og udført i en kvalitet, der varer for evigt. Der er meget lidt flygtig mode, til gengæld er der masser af klassisk stil. Båden når hurtigt en hastighed på syv til otte knob også i let vind. Det kniber til gengæld at flytte hastigheden over ti knob selv med gode vinkler og vind.

Så vores bud er, at køberne til J/45 er stilsikre mennesker, der ved, hvad der er op og ned på en båd. De sejler for sejl, også når der skal krydses. Topfart er ikke vigtigt. Det kunne være en ”get away” båd, som uden tvivl kunne tage sine ejere til de fjerneste egne på kloden. Det sagt er J/45 ikke en ekspeditionsbåd.

Vi tror nu snarere, at køberne af båden vil bruge den til dagture i hverdagen og til længere ture i ferierne. Den vil sikkert også blive luftet på kapsejladsbanerne lokalt i klubberne en gang om ugen og til større stævner på nationalt niveau.

Dermed er den umiddelbart ikke en båd, som førstegangskøberen investerer i. Dertil er fravalgene af den ekstra volumen om læ og areal på dæk kombineret med en højere pris for ugennemskue-ligt. Det er heller ikke en båd, der larmer visuelt, når den anløber en havn, hvorfor den nok heller ikke har den store appel til folk, der synes at en Philippe Starck citruspresser i køkkenet er tjekket.

Der er god adgang til kvadrant, selvstyre og dele af bådens øvrige elektronik og teknik i agterrummet. Fremme ses sejlrummet.


  • DET SIGER VÆRFTET:
    • J/45’s fjerlette berøring på roret sammen med et setup, der samler alle liner og trimfunktioner til kontrol af sejlene, giver ren nydelse, når du sejler i perfekt balance hen over havets bølger.
  • DET SIGER VI:
    • Vi er faktisk ret enige i budskabet… ordvalget er dog lidt på toppen. Men faktum er, at båden sejler rigtig godt, og ergonomien er i top.
  • DET SIGER VÆRFTET:
    • J/Boats og J/Composites har samarbejdet om at skabe et specielt design til kræsne sejlere, der søger en enestående sejleroplevelse.
  • DET SIGER VI:
    • Vi mener, at det er lykkedes – næsten. For J/45 har i vores optik et lille problem, når det kommer til at skabe enestående sejleroplevelser. Og det er, at båden ikke rigtig kommer ud af vandet. Den planer ikke, hvilket er et bevidst fravalg fra J’s side. For os hører det med til den perfekte båd, at den har evnen til at komme ud af vandet.
  • DET SIGER VÆRFTET:
    • J/45’s specialfremstillede struktur giver enestående stivhed og optimal styrke-til-vægt, uden at ofre komforten i opholdsrummene nedenfor.
  • DET SIGER VI:
    • Vi er enige. Man vil kunne opleve andre 45 fods både med mere volumen om læ. Nogle vil fortolke dette som et tab af komfort. Det gælder ikke for Bådmagasinets testsejler. 

SPECIFIKATIONER
LOA:
 13,85 m Bredde: 4,25 m Dybdegang: 2,32 m Vægt: 10,4 ton Kølvægt: 4,2 ton Sailareal kryds: 121 m2 Gennaker: 180 m2 Brændstoftank: 200 l Vandtank: 350 l Motor: Volvo Penta 60 hk Design: Alan Johnstone Interiør design: Isabelle Racoupeau & J/composites Værft: J/Composites France Basispris: 4.158.862 kr. Testbåd: 5.236.259 kr. – begge inkl. moms

BÅD 580

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.