fbpx
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN #582

BÅDE FOR ENHVER: CORONET  32 OCEANFARER

Klassisk legende

Coronet 32 Oceanfarer er en af de mest populære både blandt de omkring 60 legendariske Coronet-både fra Botved Boats A/S i Mullerup.
Det er en velsejlende og meget rummelig klassiker fra halvfjerdserne, der typisk kan købes fra 150.000 til 350.000 kr.


Den 32 fods Coronet 32 Oceanfarer var usædvanlig rummelig, da den blev introduceret i 1969 og havde en elegant lav flybridge med bådens eneste førerposition. Det var nærmest en semi-flybridge, fordi apteringen om læ var sænket så meget, at der kun var et par trin op til flybridgen fra cockpittet.

Der nåede at blive bygget over 500 både af Coronet 32 Oceanfarer og varianten 32 Oceanfarer Wing frem til 1988, og det gjorde modellen til den mest solgte og populære blandt Botved Boats motorbåde over 24 fod. De fleste blev bygget i 70’erne. Værftsejeren Ole Botved havde selv en 32 Oceanfarer, som han havde liggende i Cannes som flydende sommerhus.

”Den 32 fods Coronet Oceanfarer fra 1968 har jeg altid selv været mest stolt over. Hele båden, som stadig produceres, har bevist sin glimrende funktion, men det var især måden, jeg fik bygget flybridgen ind i båden på, der var en stor nyskabelse, som da også har dannet skole for en masse andre bådværfter,” udtalte værftets faste designer, Hans Bruun Bertelsen, i et interview i Bådnyt i 1980. Coronet var verdenskendt for sit design og fantastiske sejlegenskaber med deres dybe V-form i forskibet.

Det er en utrolig rummelig båd med op til syv køjepladser i to kahytter og et stort cockpit, der er udnyttet helt ud til hækken. Med kaleche over cockpittet og flybridgen, så har man desuden et kæmpe uderum. Cockpittet er generelt stort og åbent. Der er foretaget ændringer gennem årene, hvor nogle har løse stole ved cockpitbordet, mens andre har kistebænke.
Her ses badeplatformen agter, de to davider i rustfri stål og den korte trappe op til bådens lave flybridge.

Skrog fra kultbåden 21 Daycruiser
Produktionen af 32 Oceanfarer stoppede i 1979 og blev afløst af 32 Oceanfarer Wing med stor targa-bøjle, der især gør det nemmere at sætte cockpitkalechen op eller at lægge den ned igen. En del af de eksisterende 32 Oceanfarer fik eftermonteret targa-bøjlen. Derfor kan det være meget svært at skelne imellem de to modeller, hvoraf der kun blev bygget ca. 27 af Wing-versionen. I 1972 kom desuden en spinoff-model, 32 Deepsea, der byggede på skroget fra 32 Oceanfarer, men havde en mere traditionel og højere flybridge ovenpå en dækssalon med større vinduer.

Coronet 32 Oceanfarer er selv en udvikling af 30 Oceanfarer fra 1966. Skroget på denne båd var en opskalering af Coronets mest berømte båd; kultbåden 21 Daycruiser, der er en af motorbådsverdenens mest kopierede både. Skroget på den nye 32, der på det tidspunkt var den største Coronet, blev redesignet til at være 2 fod længere, og agter blev linjerne ændret, så den nye 32 fods Oceanfarer lå bedre i vandet allerede ved ca. 20 knob og derfor yde optimalt med mindre motorer. Næsten alle Oceanfarer havde udenbordsdrev, men enkelte blev leveret med fast aksel.


Usædvanligt stort pantry
Bådens salon ligger et par trin nede fra cockpit og rummer om bagbord en stor dinette med U-sofa og salonbord, der kan sænkes og være bund i en dobbeltkøje. Her er der vinduer i rufsiderne og i fribordet.

Om styrbord er der et stort langskibs pantry, der er næsten som et langskibs pantry i en stor sejlbåd. Det er usædvanlig stort i en motorbåd. Her er vask, gaskomfur med to blus, en køleboks med kompressor og frontlåger, en ekstra køleboks i bordet med luge, men uden køleelement, samt masser af skuffer og anden god stuveplads.

Mellem dinetten og forkahytten er der et stort toiletrum med skabsplads, toilet, toiletbord og håndvask med kombineret hane og håndbruser. Modsat toiletrummet er der et dobbelt garderobeskab om styrbord.

Forkahytten er også rummelig og er opdelt med en dobbelt forkøje ude i stævnen, en sofakøje om styrbord og en sofa om bagbord, der omdannes til enten at være en sofa eller en bred dobbeltkøje.

Oppe på flybridgen har rorgængeren et justerbart førersæde bag et kæmpe overskueligt instrumentbord med plads til alle ønskelige instrumenter samt en topmoderne kortplotter og VHF. Rorgængeren er placeret om bagbord, og om styrbord er der en stor solseng med justerbart ryglæn.

Båden har et usædvanlig stort langskibs pantry om styrbord i den høje salon lige nedenfor cockpittet. De to døre under komfuret er ind til en køleboks med kompressor.

Debut for 53 år siden
Coronet 32 Oceanfarer er med sin debut for 53 år siden en ægte motorbådsklassiker, men her er al den plads og bo-komfort, som man kan ønske sig af en moderne cruiser, og det tæller desuden på plussiden, at sejlegenskaberne ikke på nogen måde er forældede. Tværtimod var Coronets undervandsskrog forud for deres tid.
Kun få moderne motorbåde kan fremvise et så stort og imponerende instrument som dette, hvor der også er plads til en moderne plotter. Yderst til højre på instrumentbordet ses bådens Shipmate VHF.

DEN AKTUELLE BÅD
Original og velholdt
Vi fandt Cornelia fra 1974 til salg hos Tempo Bådsalg i Ishøj for 299.900 kr. Det er en velholdt båd, der stadig står helt originalt og er yderst veludrustet. Derfor får man meget båd og grej til prisen.

Det er en båd, der står overraskende fint, især når vi tager alderen på 48 år i betragtning. Der er passet rigtig godt på båden af skiftende ejere. Den nuværende ejer købte Cornelia i Sverige for syv år siden og sælger den nu, fordi han og familien hellere vil have en større motorbåd.

Den tidligere svenske ejer har løbende renoveret på båden fra 2004 til 2012, så den kom til at stå ”ett skick bättre end nytt!” Bådens to buldrende Volvo Penta motorer på hver 200 hk blev installeret i 1990 og har kun kørt omkring 1000 timer i alt. Det er utrolig få timer over 32 år, men da vi var om bord, så lød motorerne meget fint og rimelig støjsvagt. De skulle ifølge vores oplysninger yde en maks-fart på 35 knob og et forholdsvis beskedent brændstofforbrug på ca. 2,2 liter/sømil ved en cruisingfart på 25 knob. Med 2x200 hk har Cornelia de største motorer til en 32 Oceanfarer.

Cornelia er helt sejlklar
Om bord er det tydeligt på design, flere af instrumenterne ved førerpladsen og lette brugsspor, at det ikke er en nyere båd. Til gengæld er alt i pæn og funktionel stand. I forhold til en moderne motorbåd, så er båden mørkere om læ på grund af apteringen i mahogni og mindre vinduer. Det er flot aptering, der kan minde om lidt ældre sejlbåde. Der er ikke meget synlig glasfiber om læ. Bådens gardiner er sorte, men kan udskiftes med lysere gardiner, der vil give meget mere lys om læ, når de er trukket for.

Bådens mange blå hynder virker ikke slidte, og luften er frisk i toiletrummet, hvor der er elektrisk toilet. Bådens koksgrå cockpitkaleche over cockpittet og flybridgen er af nyere dato og i fin stand med store vinduer. Alt i alt er Cornelia en båd, man umiddelbart kan sejle afsted med.

Til gengæld er der også masser af muligheder for at friske båden op, for en ny ejer der vil sætte sit eget præg på båden, men det er bestemt ikke noget, der haster. Der er f.eks. en klap på cockpitbordet, der trænger til lidt lim, men den fungerer stadig fint.

Med Cornelia får man ikke bare meget båd for pengene, men også en ægte klassiker, der blev berømt for sit fine design fra Botved Boats faste designer Hans Bruun Bertelsen og et meget velfungerende undervandsskrog fra amerikanske Jim Wynne.

Den store targa-bøjle kom i 1980 med den nye 32 Oceanfarer Wing, men er eftermonteret på en del af de tidligere 32 Oceanfarer. Den gør det nemmere og hurtige af montere bådens kaleche, der giver et stort ekstra uderum.  Her er der gardin på døren ned til salonen.


26-30.000 BÅDE FRA DANSK VÆRFT I VERDENSKLASSE
Coronet-værftet A/S Botved Boats var i årtier det mest succesfulde danske værft. Det blev grundlagt af Ole Botved i 1956. Han var ivrig Snipesejler og vandt bronze ved VM i Cuba i 1949. Allerede i 1951 gik han i gang med at bygge Sniper i plywood, mens han satsede på motorbåde i glasfiber, der var tidens nye og næsten magiske materiale. Botveds både blev hurtigt populære og blev eksporteret til mange lande som f.eks. USA.

I 1958 blev Ole Botved verdensberømt, da han krydsede Atlanten på 11 dage med prototypen til Coronet 21 Explorer, der blev drevet af to Johnson Super Sea-Horse V4 påhængsmotorer. Båden var tegnet af Botved Boats daværende chefkonstruktør Bjørn Olsen. Med på turen var også den amerikanske konstruktør James R. ”Jim” Wynne, der har tegnet de sejlende linjer til mange Coronet-både samt svenskeren Sven-Erik Örjangård. De fik tanket benzin undervejs fra fragtskibet ”Clary Thordén”.

Det oprindelige værft lå ved Tuborg Havn, men værftets både blev hurtigt så populære, at Ole Botved købte Mullerup Havn og byggede et nyt værft ved havnen. Det blev indviet i 1969. Værftet var blevet et af de førende motorbådsværfter i verden, der også byggede både i glasfiber til den danske flåde og mange patruljebåde til politi og toldmyndigheder i mange lande.

Botved Boats nåede i alt at bygge mellem 26.000 og 30.000 både og søsatte omkring 60 forskellige motorbåde fra 18 til 44 fod. En del af bådene var dog nye modeller på eksisterende skrog. I 1974 startede Botved Boats en produktion i Woodstock ved New Brunswick I Canada, ligesom der på et tidspunkt også blev produceret både i Guldborgsund. Allerede sidst i 80’erne designede den unge italienske båddesigner Vittorio Garroni et par frække både med mere sydlandske linjer. Han er i dag et af de helt store navne indenfor motorbådsdesign.

Efter Ole Botved gik bort som 60-årig i 1985, fortsatte produktionen og salget frem til 1992. I mellemtiden var værftet flyttet til nye lokaler, der senere blev solgt sammen med forme og rettigheder til Wilders Plads Ejendomme. På trods af værftets succes, så var Botved Boats gennem flere konkurser og hed til sidst Coronet International.

UDSTYR I CORNELIA
2xVolvo Penta AQAD41 dieselmotorer á 200 hk, DP-290 drev, hydraulisk styring, rorindikator, 220 volt motorvarmere, SidePower bovpropel med eget 75 Ah batteri og fjernbetjening, hydrauliske trimflabs, Morse Mt3 gas/gear-betjening, GPS Garmin 2010C plotter, Simrad VHF, Silva SeaStar log, Engbo ankerspil agter, fjernstyret projektør, 2x250 liter dieseltank i rustfri stål, 2x140 liter vandtanke, 56 liter septiktank i rustfri stål med eltømning, spulepumpe til havvand på fordækket, landstrøm med galvanisk isolator og tilslutning på fordækket og i cockpittet, Mastervolt lader 25 ampere lader, generator 12 volt/30 ampere, 4x85 Ah forbrugsbatterier, 2x75 Ah startbatterier, davider i rustfrit stål, Eberspächer bådvarme om læ, eltoilet, bruser på badeplatform med koldt og varmt vand plus i pantry og baderum, gaskomfur, Larm boatgard 950 bådalarm og fjernbetjening af ankerspil, koksgrå cockpitkaleche over cockpit og flybridge, stereoanlæg med cd, otte højttalere inde og ude samt på flybridge, gummibåd med elmotor.
Et kig ned til den ene af Cornelias 2xVolvo Penta AQAD41 dieselmotorer á 200 hk, der ifølge vores oplysninger er serviceret forskriftsmæssigt.

Specifikationer Coronet 32 Oceanfarer
Længde 9,85 m Bredde 3,32 m Dybgang 0,50-0,60 m Deplacement 4900 kg Motor 2xVolvo Penta 165 hk* Brændstoftank 600 l Vandtank 300 l  Køjer 5+2 Konstruktionsår 1969 Byggeperiode 1969-1979 Antal byggede både ca. 483 Design Jim Wynne, USA, og Hans Bruun Bertelsen 
Værft Botved Boats A/S Specialklub Coronet Yacht Club 
*Typisk motorkonfiguration. 
Coronet 32 Oceanfarer blev også leveret fra ny med andre motorer.  
En lille plaquette på agterkanten af kahytten, der viser, at båden er bygget af Botved Boats A/S.

BÅD 582

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.