fbpx
TEKST FOTO HENRIK HANSEN OG PRIVATE FOTOS #586

Succes med børn og unge på vandet

Masser af sjov og aktiviteter

Roskilde Sejlklub har stor succes med deres juniorsejlads, hvor der er mellem 30 og 35 børn og unge ude at sejle hver tirsdag. Det er nybegyndere og let øvede, der sejler og har det sjovt på vandet. Bådmagasinet har fulgt de unge sejlere på en herlig dag, hvor en af klubbens nye RS Quest-joller også var på vandet.


Det myldrede med børn og unge på fjorden i Optimistjoller, Feva XL-joller og en enkelt RS Quest-jolle, da Bådmagasinet fulgte Roskilde Sejlklubs tirsdags-sejlads for klubbens yngste. Her er det de helt nye sejlere og de let øvede, der boltrer sig lystigt i jollerne, med fire erfarne unge sejlere og voksne fra klubben som trænere og hjælpere.

Optimistsejlerne var opdelt i grupper, alt efter hvor øvede de var, med en træner til hver gruppe. De mindste sejlere på 5-7 år kaldes Krabber og kommer på vandet uden sejl i klubbens robuste SailQube polyethylene ”Optimistjoller”, der internt kaldes de ”syv små dværge”, hvor deres træner i starten slæber dem efter sig i en gummibåd. Denne tirsdag var der seks krabber ude i tre joller.

”Det gør vi, fordi de skal føle sig trygge og blive fortrolige med vandet og jollen og få den første fornemmelse for at styre med roret,” forklarer juniorleder Birgitte Larsen, der styrer aktiviteterne på land om tirsdagen.

Birgitte Larsen har haft sejlsporten i Roskilde under huden i mange år, som mor til Jeppe og Nikolaj Borch fra det succesfulde Team Borch, der i foråret lagde sig i spidsen for Sejlsportsligaens 1. division og i foråret blev nr. 2 ved den hæderkronede Congressional Cup i USA. Borch-brødrenes far er Niels Henrik Borch, der er tredobbelt verdensmester i H-båd sammen med skipper Morten Nielsen og Per Kloster. Jeppe og Nikolaj er selvfølgelig vokset op med sejlsport i Roskilde.

Birgitte Larsen er juniorleder i Roskilde Sejlklub.

Træning i højt humør
Ude på vandet havde trænerne lagt bøjer ud til Feva XL-joller og de mest øvede optimistsejlere. De var ikke til at træne kapsejlads med, men gav nogle pejlemærker for sejladsen, ligesom det gav træning i at manøvre jollerne, når de rundede mærkerne. Imens sejlede trænerne rundt og instruerede de unge sejlere.

Der blev sejlet på livet løs, og en del af de nye unge sejlere kæmpede indimellem bravt for at finde vinden i dagens lette og springende fjordvind. Humøret var højt og netop, fordi de sejlede i grupper med nogenlunde samme erfaring, så blev der også snakket og grinet bådene imellem. Det var Bådmagasinets indtryk, at alle havde det sjovt og fik lært noget af trænerne.

Da sejltiden var ved at ebbe ud, så begyndte flere af de mere erfarne sejlere at kæntre jollerne og rejse dem op igen. Det var vist herligt at få en dukkert i det gode vejr først på sommeren. Flere optimistsejlere lod båden ligge med bunden i vejret, så man kunne ligge og slange sig på bunden, eller bruge den som platform til udspring.

Jollerne blev dog hurtigt rejst op, tømt for vand, sejlet i havn og afrigget, da de fik at vide, at kun dem, der havde rigget jollerne af, måtte være med til SUP-stafet i havnen. Stafetten var også et badeshow, fordi det var ikke alle, der var lige rutinerede på et SUP. Efter SUPerne var lagt på plads, og de unge sejlere var klædt om, så var der fællesspisning for alle sejlere i klubhuset.

Mens tirsdagen er for de nye og let øvede sejlere, så er der mere fleksibel træning for de lidt ældre øvede og kapsejlerne mandag og torsdag, hvoraf enkelte sejler f.eks. både mandag og tirsdag. Om torsdagen sejler de ”frigivne”, der er selvkørende. De kan selv klare jollen og sejladsen. Her trænes der typisk på udlagt bane.

I Feva XL lærer de unge at samarbejde og under sejladsen skiftes de til at styre og være gast.

Langture & fem dages sommerlejr
”Juniorafdelingen har ca. 65 medlemmer, og der er 50 tilmeldt undervisning. Det er det maksimale, vi kan kapere. Vi har altid travlt om tirsdagen, hvor der jævnligt kommer børn og forældre og spørger, om de må være med, men vi har nået grænsen ved de ca. 35, der møder op om tirsdagen, så vi må sige ”desværre” i øjeblikket,” fortæller Birgitte Larsen.

”Vi arbejder og eksperimenterer med spændingsforholdet mellem det sociale og sejladsen. Vi prøver hele tiden at få lavet et program for sæsonen med så mange aktiviteter som muligt, og når de, der kommer, har det sjovt, så smitter det,” svarer Birgitte Larsen på Bådmagasinets spørgsmål, om hvorfor klubben har så stor succes med at have så mange unge sejlere.

”Vi har typisk to langture på fjorden og 8-9 af kapsejlerne kører sammen til tre-fire udenbys jollestævner som Harboe Cup i Skælskør og Sail Extreme i Kerteminde. Vi har Vild med Vand, hvor vi har åben klub med sjove aktiviteter og en masse ting i gang med juniorsejlerne. Vi har et åbent klubmesterskab, og i sommerferien har vi vores egen sommerlejr over fem dage fra 9-16, hvor vi tager på ture og bruger kølbåde.

Vi trækker også dygtige sejlere ind til at lære fra sig, som f.eks. Mathias Rossing fra Team Borch. Vi planlægger en pigelejr, ser hele tiden på, hvad der virker og ikke virker for at fastholde de unge i sejlsporten. Vi har f.eks. lige haft Julemærkehjemmets børn ude i kølbåd og på SUP,” fortæller Birgitte Larsen.

I dagens gode vejr med lette vinde, gik der til sidst sport i at vælte med jollerne og rejse dem op igen.

 Succes med RS Quest
Klubbens tre nye RS Quest-joller er populære blandt de nye unge sejlere, fordi de kan sejle sammen med andre børn og unge. Det er en 2-5 mands familie- og træningsjolle, hvor der kan være en underviser med om bord. Roskildes RS Quest-joller er udrustet med gennaker og en enkelt trapez. Denne aften var det den tredobbelte verdens-mester i H-båd, Niels Henrik Borch, der var ude med nogle af de yngste sejlere som vikar for et træner-afbud.


I kølbåde på tværs af klubben
”Vi har også aktiviteter på tværs af klubben med kølbåde, hvor de unge også prøver matchrace og fleetrace, ligesom de kan prøve stafet-sejlads på SUP efter sejladserne om tirsdagen. Vores nyeste aktivitet er mørkesejlads. Vi bygger på hele tiden. Ved slutningen af sæsonen har vi forældresejlads og diverse andre aktiviteter,” fortæller Birgitte Larsen.

”Klubben er certificeret af Dansk Sejlunion som ”Ungdomsvenlig sejlklub”, og en håndfuld af vores unge sejlere er meget aktive i unionen, hvor nogle af de ældste har været i praktik og nogle af dem har været med til at arrangere en ungdomsklub-konference,” fortæller Birgitte Larsen.

Alt dette kan lade sig gøre, fordi en flok voksne ildsjæle hjælper til med de mange opgaver, især om tirsdagen, hvor der f.eks. er en brovagt, der håndterer gummibåde. Der er også forældre, der hjælper til på land, f.eks. med at stå for madlavningen til fælles-spisningen efter sejladsen.

”Vi kommunikerer med forældrene på Facebook og har udarbejdet en vejledning til forældrene om, hvordan man gør som forældre med børn i juniorafdelingen,” fortæller Birgitte Larsen, der foruden at styre juniorarbejdet også er næstformand i klubben.


Flot støtte til nye klubbåde
Roskilde Sejlklub får god økonomisk støtte fra lokale firmaer og medlemmet Jens ”Kost” Kofoed, der generøst har skænket klubben to J/80-klubbåde, der bruges til sejlerskole-
sejlads og træning i matchrace og indimellem også til at tage juniorer med ud. De hedder ”Kost” og ”To-kost”.

Han har desuden givet flere andre både til klubben som f.eks. to RS Quest-joller ”Ole” og ”Bongo”, hvor sidstnævnte sejlede med tre nye sejlere, den dag Bådmagasinet var med på vandet. Ugen efter vi var i Roskilde, så var der bådedåb, hvor Jens ”Kost” Kofoed døbte de to J/80ere. Tilnavnet kom for mange år siden efter en kollision med en rød kost i løbet ved Eskilsø.

Roskilde Sejlklub får også god støtte fra lokale firmaer og har f.eks. også fået støtte fra Hempel Fonden til Krabbe-projektet for nybegyndere fra 5-7 år. 


Specifikationer RS Quest-jollen
Længde 4,29 m Bredde 1,83 m Vægt 140 kg Storsejl 8,4 m2  Fok 2,7 m2 Spiler 10,0 m2 Gennaker 11,0 m2  Besætning 2-5 pers. Besætning vægt max 225 kg 
Design Jo Richards og RS Sailing Pris sejlklar basis 81.698 kr.  Pris med ekstraudstyr 99.704 kr.* Værft RS Sailing, England, www.rssailing.com Salg Aarhus Seashop, aarhusseashop.dk 
*med gennakerpakke, topcover og jollevogn


Båd 586

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.