Perfekt til en hurtig tur på vandet
Yngling er fremragende som lille og billig dagsejler for sejlere, der gerne vil nyde den enkle sejlglæde med en velsejlende og hurtig sejlbåd, hvor man er i tæt kontakt med båd, vind og bølger. De ældre Ynglinge kan i dag fås for yderst beskedne beløb, men de kræver til gengæld ofte en kærlig hånd.
Det er den mest klassiske af de fire både og sejler især fremragende på kryds med sine rene, letdrevne linjer og skarpe udfaldende stævn. Den peger højt til vinden som storesøsteren Soling.
I blæsevejr kræver den rå hængning af en besætning, hvis man vil opnå optimal fart, men man kan sagtens tumle båden fornuftigt i blæst uden at hænge, bare man er vaks med storskødet.
På læns kan den komme op at plane med spiler i meget luft, men den mangler bredde i agterskibet til at komme tidligt op at plane som de moderne og langt dyrere sportsbåde. Man bør altid have en eller to gaster om bord ved spilersejlads i frisk vind og blæsevejr.
De første Ynglinge, der er bygget i Norge med byggenumre fra 1 til ca. 150, har de mest solide skrog. De er nemlig bygget med en særlig resin, som man måtte opgive at bruge, fordi den var sundhedsfarlig at arbejde med.
Man skal være opmærksom på, når man køber en ældre Yngling, at fra de første Ynglinge blev bygget i 1967 og i mere end to årtier frem, så blev båden bygget med en lav dørk, inden den blev moderniseret med en højere dørk.
Den højere dørk gjorde det nemmere at bevæge sig rundt i båden, især i vendingerne, og hvad der var endnu vigtigere, den betød, at båden flød højere efter en eventuel kæntring. Det må understreges, at det er yderst sjældent en Yngling kæntrer.
Desuden løber regnvand ud af båden på trailer eller i havn, hvis man lader bailerne stå åbne. Mange af de ældre Ynglinge er i dag ombygget til høj dørk.
Der blev bygget mange Ynglinge fra omkring 2003 til 2007, hvor Ynglingen var olympisk båd for kvinder i 2004 og 2008. De kan i dag typisk købes for 100.000 til 130.000 kr. I dag bygges Ynglinge kun på bestilling hos tyske Mader.
Ynglingen er i dag stadig en aktiv kapsejladsklasse med et officielt DM og VM. I år var der 48 både fra otte nationer til start ved VM.
Livlig og jolleagtig
Den svenske CB66 er en hurtig lille trailerbar kølbåd med sænkekøl og kæmpestor gennaker, der skal sejles som en livlig jolle, men som samtidig har kølbådens sikkerhed mod løsslupne kæntringer.
CB66 er en ægte dagsejler, der er så enkel og pålidelig, at den sagtens kan sejles singlehanded, når det ikke blæser for meget. I frisk vind bør man være to om bord, og båden passer som hånd i sejlerhandske til tre sejlere, men man kan med god vilje også være fire eller fem om bord på en sejltur.
CB66 er et glimrende valg af dagsejler for de lidt mere rutinerede sejlere eller f.eks. tidligere jollesejlere. Den er sjov og skal trimmes aktivt, og ikke mindst får man meget sejlglæde for brugtprisen. Desuden handles CB66 normalt altid med trailer, og sænkekølen kan hæves til blot 0,3 meters dybgang ved transport på trailer. Sænkekølen kan ikke justeres under sejlads. Roret er hængslet på hækken, og selve rorbladet er stukket ned i rorhovedet, så det kan hæves eller tages helt ud.
Cockpittet er stort, enkelt og funktionelt med langskibstrælister til at støde fra mod i manøvrer, og især har båden langs-gående gribelister på cockpitkanten, så man altid kan holde sig fast. Båden har også gode hænge-stropper, der til dagsejlads nok mest skal bruges som fodstropper til at holde sig fast med. Man kan dog hænge i båden som i en jolle.
Trimfunktionerne er enkle med alle fald og hal anbragt lettilgængeligt på bådens lille ruf og rufsiderne. Det er for eksempel faldet til gennakeren, ud- og indhal til bovsprydet samt cunningham. Bomnedhalet er med god udveksling med flere taljer sat sammen og kan trimmes fra begge halser via frølår. Storsejlet trimmes med en løjgang midtskibs og en blok med frølår på en svirvel bag løjgangen. Både løjgangsvognen og storskødes kan trimmes af både rorsmand og en storsejlstrimmer. Bomudhalet sidder på undersiden af bommen. Båden har en selvslående fok på rulle.
CB55 har en fin rorbalance, hvor man både kan føle båden og samtidig trimme den så neutral på roret, at rorsmanden ikke bliver træt i armen. Båden reagerer præcist og kontant jolleagtigt på styringen. Det er rimelig nemt at styre båden næsten optimalt, men der er også lidt rum at opmærksomme rors-mænd kan hente ekstra fart og sejlglæde..
Gentleman-sportsbåd i kulfiber
Esse 750 er på alle måder et herligt, udfordrende og elegant legetøj for alle sejlere, der bare gerne vil ud at lege med vind og bølger, uden også at skulle sejle rundt med familiens sommerhus. Det gælder, uanset om man blot vil sejle dagsejlads med venner og familie, eller om man vil ud og tilfredsstille sin indre kapsejler.
Det er en slank og hurtig luksusbåd, der i 2012 blev kåret som European Yacht of the Year i kategorien Sportsbåde. Båden er bygget med et stift skrog i kulfiber og med en stabiliserende dyb køl med tung bulb. Det giver en kølprocent på 58. Det betyder, at den ikke kræver så megen besætningsvægt ude på rælingen som mange andre sportsbåde, og at man ikke skal ud at hænge. Rigtig gentleman-sejlads. Bådens gode stabilitet betyder også, at den kan sejles singlehanded sjovt og nemt af rimelig erfarne sejlere, fordi den også sejler hurtigt med vinden for fok og storsejl. Det fulde potentiale for Esse 750 med bådens store gennaker kommer dog bedst frem med en besætning på tre og med fordel endda fire i luft.
Esse 750 sejler virkelig godt på kryds, og på en god dag kan den følge større, hurtige både som BB10 og Luffe 37. Nedad bakke sejler den nærmest som en raket: Her er det et spørgsmål om at kende bådens skærevinkler og bomme på rummerne, når man sejler kapsejlads. Esse 750 går også helt anderledes let i sø end mange andre både. Den skærer sig lige igennem, og der er intet, der giver sig i bølgerne, fordi skroget er så stift.
Cockpittet er stort, enkelt og velindrettet. Eneste anke kan være at kickingstrappen er lidt i vejen, når man sætter gennakeren fra en pose forrest i cockpittet ved lugen til bådens lille ruf, hvorfra det er bedst og mest sikkert at sætte den. Når man sætter gennakeren fra alle tre af de valgte både, så er det vigtigt, at den aldrig rør vandet under sætningen. Ellers risikerer man, at den suges ind under båden og stopper den som en hård opbremsning.
Esse 750 har selvslående fok på rulle og trimmes på en nedfældet skødeskinne foran masten. Trimfunktionerne er enkle og alt hales med håndkraft. Der er ingen spil på båden. Storsejlet trimmes via en trimbar hanefod agter og en konsol midtskibs. Der er ikke hængestropper i Esse 750, der har teak på dørken i cockpittet.
Planende sportsbåd med solseng og elmotor
Hollandske Saffier er berømte for deres fine velbyggede og velsejlende dagsejlere, hvor SC-linjen er med mere klassiske linjer og design, mens SE-linjen har moderne sporty sejlende linjer og et frækt design. Saffier SE 24 Lite fra 2022 er værftets nyeste og mindste model i SE-serien.
Det er en hurtig planende båd, der kan sejles af rimelig nye sejlere, og med et stort tur-komfortabelt cockpit er båden også perfekt til at tage kærester, familie, børn eller venner med ud at sejle. Der er endda fornuftige køjer i næsten hele bådens længde om læ.
Saffier SE 24 Lite har det mest komfortable cockpit af disse fire både, til sjov og hurtig, men også afslappet dag- eller weekendsejlads. Her er der brede tofter og solsenge agter til hynder. Man kan sidde inde på tofterne og sejle båden, men i mere vind kan man også sætte sig op på bådens lave skråtstillede flade cockpitkarme.
Bovsprydet til gennaker er fast integreret med skroget. Alle hal er ført traditionelt ned til cockpittet, og båden har to fald- og trimspil på ruffet, hvor der er stuverum i skottet til alt det ekstra tovværk.
Masten er som standard en sort/elokseret mast og bom, men båden fås også med en kulfibermast og PBO-rig, der vejer det halve af standardriggen. Båden har som standard en selvslående rullefok, men man kan også få en 110% genua. Fokken og gennakeren trimmes via et spil i hver side på dækket. Storsejlet trimmes med en lang tværskibs løjgang agten for rorpinden og en lille konsol midt i cockpittet. Skødet sættes med en klemme på bundblokken. Rorpinden er i kulfiber og sjovt udformet som en Cobra.
Værftets slogan for båden er ”Driven by nature”, så hvis vinden svigter, eller man bare vil have lidt ekstra hjælp ved havnemanøvrer, så er Saffier SE 24 Lite udstyret med en Torqeedo elmotor med pod og foldepropel, hvor motorens 24-3500 lithium batteri bliver opladet med solpaneler på ruffet, der yder 80 watt i timen. Landstrøm kan dog tilkøbes.
Bådens lanterne og vindinstrument er placeret i toppen af masten og får strøm fra deres egne solpaneler. Bådens display på masten med vindinformation, log og SOG har eget opladeligt batteri, som man kan tage med hjem og oplade, eller man kan oplade det fra bilens batteri.