fbpx
Tekst& FOTO HENRIK HANSEN #587

BRUGTBÅDE: YNGLING - CB66 - ESSE 750 -SAFFIER SE 24 LITE

Fire herlige sporty dagsejlere

En mindre dagsejler uden en regulær kahyt er det gode valg, hvis man som sejler bare har lyst til en ukompliceret tur på vandet i godt vejr eller bare har lyst til at sejle kortere ture med kæresten, vennerne eller familien. Her præsenterer vi fire sporty både, der alle er velegnede som dagsejlere.


De følgende viste fire sporty både spænder vidt fra den 56-årige norske Yngling over de mere moderne sportsbåde med gennaker og fathead top i storsejlet, den svenske CB66 og schweiziske Esse 750, der er bygget i kulfiber, til den topmoderne hollandske Saffier SE 24 Lite.

De har tilfælles, at det er populære både med gode, pålidelige og trygge sejlegenskaber. Både der er velegnede til at udleve sine sejlerdrømme alene eller sammen med familie og venner. Det er også fælles for de fire både, at de kan køres på trailer til nye spændende farvande, blot man har en bil til trailerkørsel med bådene.

Yngling er den letteste af bådene og vejer blot 635 kg, mens Saffier SE 24 Lite er den tungeste med 1.200 kg. Hvis man vil sejle entype-kapsejlads på bane, så er der gode felter i Danmark i CB66 og Yngling, mens der især er felter af Esse 750 i Schweiz på Zürich-søen.

Priser
Spændet i pris er dog stort imellem de fire både. Ynglingen kan man få brugt fra beskedne 8.000 kr. og op til 130.000 kr. for en kapsejladsklar båd. En CB66 kan fås for mellem 60.000 og 65.000 kr., mens en brugt Esse 750 typisk koster omkring 600.000-700.000 kr. Saffier SE 24 Lite har vi endnu ikke set på brugtmarkedet og koster 645.000 kr. ab værft. Det er inklusive elmotor, solpaneler og dansk moms.

Der findes heldigvis også andre gode dagsejlere på markedet, så disse fire både er blot nogle af de bedste valg af gode sporty og velsejlende dagsejlere, hvor især Saffier SE 24 Lite også er velegnet som weekendbåd med rimelig fornuftige køjer under ruffet. Man kan også overnatte i de øvrige tre både, men under lidt mere trange forhold.

Alle fire både er designet til typisk tre sejlere, men kan snildt sejles singlehanded af nogenlunde erfarne sejlere. Det er livlige kølbåde og bør sejles på jollemaner, hvor man kompenserer for fraværet af besætningens vægt ved at slække på storsejlet eller skære lidt op på bidevind og halvvind i pustene, når man sejler i frisk vind.

Dagsejler
Når man vælger dagsejler, så kan man altid læse noget grundlæggende om bådens stabilitet i specifikationerne. Her skal man især være opmærksom på bådens kølprocent, dvs. andelen af bådens vægt der ligger i kølen, samt dybden af kølen. En dyb køl giver normalt mere stabilitet og lift end en lav køl.

En høj kølprocent giver alt andet lige en stabil båd, der krænger mindre end en båd med lav kølprocent. En smal båd skal have en større kølprocent end en bred båd, der typisk har mere i selve skrogfaconen. En båd med stort sejlareal i forhold til størrelsen skal typisk helst have en højere kølprocent i forhold til en båd med mindre sejlareal.
Forholdet mellem deplacement og sejlareal har desuden også betydning for både stabilitet og fart. Et større sejlareal i forhold til vægten giver en hurtigere og mere livlig båd.

  • Brugtbåd: 
    • Yngling
    • Pris: 5.000 til 150.000 kr.

Perfekt til en hurtig tur på vandet
Yngling er fremragende som lille og billig dagsejler for sejlere, der gerne vil nyde den enkle sejlglæde med en velsejlende og hurtig sejlbåd, hvor man er i tæt kontakt med båd, vind og bølger. De ældre Ynglinge kan i dag fås for yderst beskedne beløb, men de kræver til gengæld ofte en kærlig hånd.

Det er den mest klassiske af de fire både og sejler især fremragende på kryds med sine rene, letdrevne linjer og skarpe udfaldende stævn. Den peger højt til vinden som storesøsteren Soling.

I blæsevejr kræver den rå hængning af en besætning, hvis man vil opnå optimal fart, men man kan sagtens tumle båden fornuftigt i blæst uden at hænge, bare man er vaks med storskødet.

På læns kan den komme op at plane med spiler i meget luft, men den mangler bredde i agterskibet til at komme tidligt op at plane som de moderne og langt dyrere sportsbåde. Man bør altid have en eller to gaster om bord ved spilersejlads i frisk vind og blæsevejr.

De første Ynglinge, der er bygget i Norge med byggenumre fra 1 til ca. 150, har de mest solide skrog. De er nemlig bygget med en særlig resin, som man måtte opgive at bruge, fordi den var sundhedsfarlig at arbejde med.

Man skal være opmærksom på, når man køber en ældre Yngling, at fra de første Ynglinge blev bygget i 1967 og i mere end to årtier frem, så blev båden bygget med en lav dørk, inden den blev moderniseret med en højere dørk.

Den højere dørk gjorde det nemmere at bevæge sig rundt i båden, især i vendingerne, og hvad der var endnu vigtigere, den betød, at båden flød højere efter en eventuel kæntring. Det må understreges, at det er yderst sjældent en Yngling kæntrer.

Desuden løber regnvand ud af båden på trailer eller i havn, hvis man lader bailerne stå åbne. Mange af de ældre Ynglinge er i dag ombygget til høj dørk.

Der blev bygget mange Ynglinge fra omkring 2003 til 2007, hvor Ynglingen var olympisk båd for kvinder i 2004 og 2008. De kan i dag typisk købes for 100.000 til 130.000 kr. I dag bygges Ynglinge kun på bestilling hos tyske Mader.

Ynglingen er i dag stadig en aktiv kapsejladsklasse med et officielt DM og VM. I år var der 48 både fra otte nationer til start ved VM.

FAKTA YNGLING
Længde
 6,35 m Bredde 1,74 m Dybgang 1,03 m Deplacement 635 kg Kølprocent 48,8 Sejlareal 13 m² Spiler 23,0 m² Vægt/sejlareal 48,8 Værfter Bringsværd, Linge, Abbott, Børresen, Portier, Petticrow og Mader Specialklub Dansk Yngling Klub www.yngling.dk 

  • Brugtbåd: 
    • CB66
    • Pris inkl. trailer: 60.000 til 65.000 kr.

Livlig og jolleagtig
Den svenske CB66 er en hurtig lille trailerbar kølbåd med sænkekøl og kæmpestor gennaker, der skal sejles som en livlig jolle, men som samtidig har kølbådens sikkerhed mod løsslupne kæntringer.

CB66 er en ægte dagsejler, der er så enkel og pålidelig, at den sagtens kan sejles singlehanded, når det ikke blæser for meget. I frisk vind bør man være to om bord, og båden passer som hånd i sejlerhandske til tre sejlere, men man kan med god vilje også være fire eller fem om bord på en sejltur.

CB66 er et glimrende valg af dagsejler for de lidt mere rutinerede sejlere eller f.eks. tidligere jollesejlere. Den er sjov og skal trimmes aktivt, og ikke mindst får man meget sejlglæde for brugtprisen. Desuden handles CB66 normalt altid med trailer, og sænkekølen kan hæves til blot 0,3 meters dybgang ved transport på trailer. Sænkekølen kan ikke justeres under sejlads. Roret er hængslet på hækken, og selve rorbladet er stukket ned i rorhovedet, så det kan hæves eller tages helt ud.

Cockpittet er stort, enkelt og funktionelt med langskibstrælister til at støde fra mod i manøvrer, og især har båden langs-gående gribelister på cockpitkanten, så man altid kan holde sig fast. Båden har også gode hænge-stropper, der til dagsejlads nok mest skal bruges som fodstropper til at holde sig fast med. Man kan dog hænge i båden som i en jolle.

Trimfunktionerne er enkle med alle fald og hal anbragt lettilgængeligt på bådens lille ruf og rufsiderne. Det er for eksempel faldet til gennakeren, ud- og indhal til bovsprydet samt cunningham. Bomnedhalet er med god udveksling med flere taljer sat sammen og kan trimmes fra begge halser via frølår. Storsejlet trimmes med en løjgang midtskibs og en blok med frølår på en svirvel bag løjgangen. Både løjgangsvognen og storskødes kan trimmes af både rorsmand og en storsejlstrimmer. Bomudhalet sidder på undersiden af bommen. Båden har en selvslående fok på rulle.

CB55 har en fin rorbalance, hvor man både kan føle båden og samtidig trimme den så neutral på roret, at rorsmanden ikke bliver træt i armen. Båden reagerer præcist og kontant jolleagtigt på styringen. Det er rimelig nemt at styre båden næsten optimalt, men der er også lidt rum at opmærksomme rors-mænd kan hente ekstra fart og sejlglæde..

FAKTA CB66
Længde
 6,60 m Bredde 2,10 m Dybgang 0,30-1,50 m Deplacement 475 kg Kølprocent 43,2 Sejlareal 24,5 m2 Gennaker 38,0 m2 Vægt/sejlareal 19,8 m2
Værft Nicanders Batvarv AB, Sverige Specialklub CB66 Class Danmark, www.cb66.dk

  • Brugtbåd: 
    • Esse 750
    • Pris: 500.000 til 700.000 kr.

Gentleman-sportsbåd i kulfiber
Esse 750 er på alle måder et herligt, udfordrende og elegant legetøj for alle sejlere, der bare gerne vil ud at lege med vind og bølger, uden også at skulle sejle rundt med familiens sommerhus. Det gælder, uanset om man blot vil sejle dagsejlads med venner og familie, eller om man vil ud og tilfredsstille sin indre kapsejler.

Det er en slank og hurtig luksusbåd, der i 2012 blev kåret som European Yacht of the Year i kategorien Sportsbåde. Båden er bygget med et stift skrog i kulfiber og med en stabiliserende dyb køl med tung bulb. Det giver en kølprocent på 58. Det betyder, at den ikke kræver så megen besætningsvægt ude på rælingen som mange andre sportsbåde, og at man ikke skal ud at hænge. Rigtig gentleman-sejlads. Bådens gode stabilitet betyder også, at den kan sejles singlehanded sjovt og nemt af rimelig erfarne sejlere, fordi den også sejler hurtigt med vinden for fok og storsejl. Det fulde potentiale for Esse 750 med bådens store gennaker kommer dog bedst frem med en besætning på tre og med fordel endda fire i luft.

Esse 750 sejler virkelig godt på kryds, og på en god dag kan den følge større, hurtige både som BB10 og Luffe 37. Nedad bakke sejler den nærmest som en raket: Her er det et spørgsmål om at kende bådens skærevinkler og bomme på rummerne, når man sejler kapsejlads. Esse 750 går også helt anderledes let i sø end mange andre både. Den skærer sig lige igennem, og der er intet, der giver sig i bølgerne, fordi skroget er så stift.

Cockpittet er stort, enkelt og velindrettet. Eneste anke kan være at kickingstrappen er lidt i vejen, når man sætter gennakeren fra en pose forrest i cockpittet ved lugen til bådens lille ruf, hvorfra det er bedst og mest sikkert at sætte den. Når man sætter gennakeren fra alle tre af de valgte både, så er det vigtigt, at den aldrig rør vandet under sætningen. Ellers risikerer man, at den suges ind under båden og stopper den som en hård opbremsning.

Esse 750 har selvslående fok på rulle og trimmes på en nedfældet skødeskinne foran masten. Trimfunktionerne er enkle og alt hales med håndkraft. Der er ingen spil på båden. Storsejlet trimmes via en trimbar hanefod agter og en konsol midtskibs. Der er ikke hængestropper i Esse 750, der har teak på dørken i cockpittet.

FAKTA ESSE 750
Længde
 7,50 m Bredde 2,05 m Dybgang 1,70 m Deplacement 960 kg Kølprocent 58,3 Sejlareal 34,9 m² Gennaker 64,0 m² Vægt/sejlareal 24,8 m² Værft Esse Boats, Schweiz, esseboats.ch
Specialklub Esse 750 International Class esse750.org

  • Brugtbåd: 
    • Saffier SE 24 Lite
    • Nypris ab værft: 645.000 kr.

Planende sportsbåd med solseng og elmotor
Hollandske Saffier er berømte for deres fine velbyggede og velsejlende dagsejlere, hvor SC-linjen er med mere klassiske linjer og design, mens SE-linjen har moderne sporty sejlende linjer og et frækt design. Saffier SE 24 Lite fra 2022 er værftets nyeste og mindste model i SE-serien.

Det er en hurtig planende båd, der kan sejles af rimelig nye sejlere, og med et stort tur-komfortabelt cockpit er båden også perfekt til at tage kærester, familie, børn eller venner med ud at sejle. Der er endda fornuftige køjer i næsten hele bådens længde om læ.

Saffier SE 24 Lite har det mest komfortable cockpit af disse fire både, til sjov og hurtig, men også afslappet dag- eller weekendsejlads. Her er der brede tofter og solsenge agter til hynder. Man kan sidde inde på tofterne og sejle båden, men i mere vind kan man også sætte sig op på bådens lave skråtstillede flade cockpitkarme.

Bovsprydet til gennaker er fast integreret med skroget. Alle hal er ført traditionelt ned til cockpittet, og båden har to fald- og trimspil på ruffet, hvor der er stuverum i skottet til alt det ekstra tovværk.

Masten er som standard en sort/elokseret mast og bom, men båden fås også med en kulfibermast og PBO-rig, der vejer det halve af standardriggen. Båden har som standard en selvslående rullefok, men man kan også få en 110% genua. Fokken og gennakeren trimmes via et spil i hver side på dækket. Storsejlet trimmes med en lang tværskibs løjgang agten for rorpinden og en lille konsol midt i cockpittet. Skødet sættes med en klemme på bundblokken. Rorpinden er i kulfiber og sjovt udformet som en Cobra.

Værftets slogan for båden er ”Driven by nature”, så hvis vinden svigter, eller man bare vil have lidt ekstra hjælp ved havnemanøvrer, så er Saffier SE 24 Lite udstyret med en Torqeedo elmotor med pod og foldepropel, hvor motorens 24-3500 lithium batteri bliver opladet med solpaneler på ruffet, der yder 80 watt i timen. Landstrøm kan dog tilkøbes.

Bådens lanterne og vindinstrument er placeret i toppen af masten og får strøm fra deres egne solpaneler. Bådens display på masten med vindinformation, log og SOG har eget opladeligt batteri, som man kan tage med hjem og oplade, eller man kan oplade det fra bilens batteri. 

FAKTA SAFFIER SE 24 LITE
Længde 
8,00 m Bredde 2,40 m Dybgang 1,30 m Deplacement 1.200 kg Kølprocent 37,5 Sejlareal 31,0 m² Gennaker 48,0 m² Vægt/sejlareal 38,7 m² Værft Saffier Yachts, Holland, saffieryachts.com.
Der er ingen specialklub.

Båd 587

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.