fbpx
TEKST FOTO TROELS LYKKE #587

TEST: NAVAN 30C

Navan 30C – første luksusbåd i ny serie fra gigant i bådbranchen

Helt eksklusivt har Bådmagasinet i al hemmelighed testet Brunswick Corporations nye model Navan 30C, der er kvalitet i den dyre ende, men som stadig er til at betale. Den nyudviklede båd med det sporty look, sejlede 50,4 knob med 2 x 300 hk Mercury V8-motorer, viste test på sø i Polen.


Navan C30 signalerer passion for bevægelse. Den er nemlig til den aktive sejler, der også har sit SUP-board, kajak eller mountainbike på toppen af ruftaget, men den er også til familien, der blot ønsker en flot, sporty båd til at tage på ferie i. Det kan ske hele året, da kahytten kan lukkes helt til med praktiske sidedøre, som på en Targa og med et stort vippevindue agter i styrehuset, så man også er i kontakt med dem, der sidder ude foran motorerne på agterbænkene.

En anden positiv ting er, at der er bred passage på sidedækket, hvilket gør det let og sikkert at bevæge sig frem til soldækket, eller når du skal lægge til i havnen. Navan er et nyt mærke i den internationale bådbranche, og den er bygget i høj kvalitet med gode materialer, kan vi bevidne efter flere timer på båden.

Den store koncern Brunswick Corporation, der blandt andet står bag Quicksilver-, Uttern- og Bayliner-bådene, var 18 måneder om at udvikle Navan C30 og S30 efter en del undersøgelser af markedet og samtidig blev motorbådssejlere spurgt om deres behov.

"Men fremover til det kun tage 12 dage for 15 til 18 bådebyggere og teknikere at bygge båden," forklarer chefen for projektet Navan by Quicksilver, Alexis Fléchier, fra firmaet med det lange navn: EU Venture Group –Brunswick Boat Group.

Vi og fem andre journalister fra Europa mødte Alexis Fléchier samt marketingfolk og ingeniører under den hemmelige bådtest på en sø i Polen, tæt på Hviderusland, få kilometer fra hvor Navan-bådene bygges.

Det var en hemmelig test i juli 2023, da båden først blev offentliggjort i september under Cannes Yachting Festival.

Vi måtte endda underskrive en klausul om ikke at fortælle om Navan-båden, før den fik verdenspremiere i Cannes.

Chef for projektet Navan by Quicksilver, Alexis Fléchier, tv., fortæller, at firmaet satser meget stort på det nye brand, der nu vil komme ind på det mere sportslige og eksklusive marked.

Der spares ikke på noget
Navan C30, som vi testede, er en båd, hvor der ikke er sparet på noget. Når man møder båden, kan du med en digital fjernbetjening få lys fire steder om bord, så man ikke skal rode i mørket for eksempel. Denne del kører på sit eget batteri.

Det handler om, at man skal kunne isolere eventuelle fejl, lød forklaringen. Blåt undervandslys er der også på båden, for dem der er til det. I pantryet, i styrbordsside, er der Wallas-diesel kogeplader, og der er to køleskabe om bord. Aircondition kan man også få, der kører på eget batteri. Med et stort åbent skydetag i styrehuset går det fint at lave mad om bord, da madosen let forsvinder.

Den sejler, der køber Navan 30C, får løsninger fra øverste hylde, men stadig til en pris på 1,65 mio. kroner med 2 x 225 hk Mercury V6-motorer, leveret i Danmark. Du kan også få båden med en enkelt Mercury 400 hk V10-motor, hvor den samlede pris for båden sænkes til 1,45 mio. kroner.

Det er, som det ses, let at gå ud til motoren og rundt om styrehuset. Apteringen med kunstteak er elegant monteret.

50,4 knob er rigeligt
Båden, vi testede, var med 2 x 300 hk V8-motorer og her var topfarten 50,4 knob på fladt vand. Vi fik en voldsom underholdende acceleration og en topfart, der er mere end rigelig til de fleste. Sænker man farten til 24 knob vil man kunne sejle 175 sømil på en tank, hvilket er mere end en tur rundt om Fyn.

Svingene klarede Navan C30 fint, og der var ingen kavitering fra motorerne. Samtidig var båden let at sejle og selvfølgelig let på rattet. Man bliver virkelig underholdt på Navan C30.

Både Navan S30 og C30 har begge et dobbelttrinsskrog, der almindeligvis bruges i racerbåde, da der trækkes luft ind under skroget, hvilket reducerer vandmodstanden, hvilket gør bådene hurtigere og mere brændstofeffektive. Samtidig oplevede vi også, at bølgerne skubbes fint ud til siden, så man ikke generes af skumsprøjt om bord.

Linjerne har sit helt eget udtryk med høj stævn og meget lav tilbage i skibet. Og det høje, aflange styrehus giver god plads og med bøjler på toppen, kan båden have en kajak eller et SUP-board liggende.

Plads om bord
Kahytten kan prale af en stor dobbeltkøje, et stort skydetag og et bredt, men lavt toiletrum i bagbordsside, med et elektrisk skyllesystem og en bruser med varmt vand, hvilket gør den ideel til familier og gæster.

Brunswick-teknologiporteføljen, i både C30- og S30-modellerne, leveres som standard med avanceret teknologi, inklusive Simrad NSX GPS og 12 tommer kortplottere med et såkaldt C-Zone operativsystem. Den danske importør, Mads Dahl Jeppesen fra Jørgensen & Dahl i Greve Marina, har allerede Avon C30ere på vej til Danmark. Han tror sejlerne er villige til at gå op i pris og kvalitet.

"Man kommer ind i et andet kundesegment, end vi plejer, som kræver mere luksus og kvalitet, men faktisk holdes prisen noget lavere end konkurrenter i det højere segment. Og vi har da også allerede bestilt to hjem til vores forhandlere," siger den danske distributør Mads Dahl-Jeppesen til Bådmagasinet. 


  • DET TILBYDER NAVAN 30C
    • 12 V klimaanlæg med dedikeret batteribank til at sejle i havn
    • Batteribank-invertersystem, til elektrisk grill, når du er på vandet
    • Dedikeret skærmopbevaring
    • Drejelige cockpitsæder med fuld kabys under
    • En ekstra indvendig pantry med vask og komfur
    • Ergonomisk sæde med op til 12" dobbelte Simrad-skærme – fuld digital omskifterstandard betjent af C-Zone
    • Et dobbelt styresæde
    • Premium polstring med diamantmønster
    • Stor solseng på fordækket
    • Valg af dedikeret skærmopbevaring eller bagbord og styrbord flip-up-sæder
    • Åbning af XXL hardtop-tagluge i et lukket cockpit
    Læs mere: www.navan-boats.com

Båd 587

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.